Název programu:
Vymýšlíme si příběhy1.2.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se snaží dětem představit svět v celé jeho rozmanitosti, podkladem pro aktivity je malování ideálního světa podle dětských představa následná diskuse nad namalovanými postavami, ději a ekosystémy. Zároveň jsou identifikovány a podle úrovně účastníků analyzovány hlavní globální problémy
prostorové zaměření: globální ekosystém
motivační východisko: vlastní představy o fungování světa
Doba trvání (hod.):
minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
podložky, papír, tužky, klubko provázku
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – vytvoříme buď sami, nebo ještě lépe s pomocí dětí
b) herní aktivity – malujeme prostředí vybraného ekosystému a postavy, které ho oživí
c) výklad k první části - příběh se snažíme vést v duchu řešení nějakého problému (rybník – umývání auta na břehu, les – kácení stromů)
d) prožitková část – použijeme některou z her
e) výklad – pokračování – navozený konflikt řešíme k oboustranné spokojenost, tj. dohodou
f) shrnutí - nutnost uzavírat kompromisy
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Kvasničková, D.: První kroky za poznáváním přírody Praha, Fortuna 1998
Název programu:
… a tvoříme z nich ponaučení 2.2.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
pokračování programu 1.2, snažíme se navázat na předchozí děje a prohloubit znalosti o prostředí, motivech postav apod. Možno samostatně realizovat ve škole v rámci vyučování
prostorové zaměření: vybraný ekosystém
motivační východisko: poznávání vztahů a vazeb v přírodě
Doba trvání (hod.):
minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
podložky, papír, tužky, klubko provázku
Popis programu:
a) shrnutí příběhu 1.1 – příprava na pokračování, zopakování postav
b) herní aktivity – propojit provázkem vazby a vztahy v ekosystému mezi jednotlivými postavami, doporučujeme pojmout program jako divadlo a inscenovat některou klíčovou scénu
c) výklad k první části - můžeme shrnout důležitost vybraného ekosystému pro přírodu a začlenit ho do ostatních prostředí
d) prožitková část – využijeme hru
e) výklad – pokračování – další teoretická část, funkce ekosystému v přírodě
f) shrnutí a společné rozloučení s postavami
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Název programu:
Malujeme svět 2.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
pokračování programu 1.2, snažíme se navázat na předchozí děje a prohloubit znalosti o prostředí, motivech postav apod. Možno samostatně realizovat ve škole v rámci vyučování
prostorové zaměření: vybraný ekosystém
motivační východisko: poznávání vztahů a vazeb v přírodě
Doba trvání (hod.):
minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
podložky, papír, tužky, klubko provázku
Popis programu:
a) shrnutí příběhu 1.1 – příprava na pokračování, zopakování postav
b) herní aktivity – propojit provázkem vazby a vztahy v ekosystému mezi jednotlivými postavami, doporučujeme pojmout program jako divadlo a inscenovat některou klíčovou scénu
c) výklad k první části - můžeme shrnout důležitost vybraného ekosystému pro přírodu a začlenit ho do ostatních prostředí
d) prožitková část – využijeme hru
e) výklad – pokračování – další teoretická část, funkce ekosystému v přírodě
f) shrnutí a společné rozloučení s postavami
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Název programu:
Hrajeme si na ochránce přírody 2.4
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zaměřuje na konkrétní případy v ochraně naší přírody, vychází z potřeb zvířátek, která mají děti doma jako své mazlíčky a snaží se zobecnit potřeby těchto domestikovaných zvířat na ostatní zástupce fauny ve volné přírodě
prostorové zaměření: oblast ČR
motivační východisko: rozdílný život domestikovaných a volně žijících zvířatDoba trvání (hod.):
minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
podložky, papír, tužky, klubko provázku
Popis programu:
a) úvod – zjištění kdo má jaké domácí zvíře a jak se o něj stará
b) herní aktivity – na příkladu přechodu žab v době rozmnožování do míst kladení vajíček vysvětlit komplikace, které tyto živočichy cestou očekávají
c) výklad k první části - shrnutí problémů, se kterými se volně žijící živočichové setkávají, na příkladu ZOO a vlastních pokojíčků vysvětlit potřebu místa, které každý jedinec v přírodě potřebuje, pocit bezpečí
d) prožitková část – využijeme hru
e) výklad – jak danou situaci řešit do budoucna, návrhy, představy
f) shrnutí a vytvoření společných zásad, jimiž bychom se měli řídit ve vztahu k ostatním organismům
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Nováček, P.: Ohrožená planeta Olomouc UP. 1994
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008
Text neproel jazykovou pravou.