NAUČNÉ STEZKY
ODBORNÉ ČLÁNKY
INSPIROMAT EVVO
PROGRAMY
Významné dny
INFOCENTRUM

A 2: programy pro děti 1. stupně ZŠ - 2. – 5. třída -cyklus: Světem obraznosti a fantazie

A 2: programy pro děti 1. stupně ZŠ - 2. – 5. třída -cyklus:  Světem obraznosti a fantazie

Název programu:

Vymýšlíme si příběhy1.2.1

Výchovný a vzdělávací cíl:

program se snaží dětem představit svět v celé jeho rozmanitosti, podkladem pro aktivity je malování ideálního světa podle dětských představa následná diskuse nad namalovanými postavami, ději a ekosystémy. Zároveň jsou identifikovány a podle úrovně účastníků analyzovány hlavní globální problémy



prostorové zaměření: globální ekosystém



motivační východisko: vlastní představy o fungování světa



Doba trvání (hod.):

minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy

náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

podložky, papír, tužky, klubko provázku



Popis programu:

a) úvodní motivační příběh – vytvoříme buď sami, nebo ještě lépe s pomocí dětí

b) herní aktivity – malujeme prostředí vybraného ekosystému a postavy, které ho oživí

c) výklad k první části - příběh se snažíme vést v duchu řešení nějakého problému (rybník – umývání auta na břehu, les – kácení stromů)

d) prožitková část – použijeme některou z her

e) výklad – pokračování – navozený konflikt řešíme k oboustranné spokojenost, tj. dohodou

f) shrnutí - nutnost uzavírat kompromisy



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8

Doporučená literatura:

Kvasničková, D.: První kroky za poznáváním přírody Praha, Fortuna 1998







Název programu:

… a tvoříme z nich ponaučení 2.2.2

Výchovný a vzdělávací cíl:

pokračování programu 1.2, snažíme se navázat na předchozí děje a prohloubit znalosti o prostředí, motivech postav apod. Možno samostatně realizovat ve škole v rámci vyučování



prostorové zaměření: vybraný ekosystém



motivační východisko: poznávání vztahů a vazeb v přírodě



Doba trvání (hod.):

minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy

náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

podložky, papír, tužky, klubko provázku



Popis programu:

a) shrnutí příběhu 1.1 – příprava na pokračování, zopakování postav

b) herní aktivity – propojit provázkem vazby a vztahy v ekosystému mezi jednotlivými postavami, doporučujeme pojmout program jako divadlo a inscenovat některou klíčovou scénu

c) výklad k první části - můžeme shrnout důležitost vybraného ekosystému pro přírodu a začlenit ho do ostatních prostředí

d) prožitková část – využijeme hru

e) výklad – pokračování – další teoretická část, funkce ekosystému v přírodě

f) shrnutí a společné rozloučení s postavami



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8







Název programu:

Malujeme svět 2.3



Výchovný a vzdělávací cíl:

pokračování programu 1.2, snažíme se navázat na předchozí děje a prohloubit znalosti o prostředí, motivech postav apod. Možno samostatně realizovat ve škole v rámci vyučování



prostorové zaměření: vybraný ekosystém



motivační východisko: poznávání vztahů a vazeb v přírodě

Doba trvání (hod.):



minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy



náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

podložky, papír, tužky, klubko provázku



Popis programu:

a) shrnutí příběhu 1.1 – příprava na pokračování, zopakování postav

b) herní aktivity – propojit provázkem vazby a vztahy v ekosystému mezi jednotlivými postavami, doporučujeme pojmout program jako divadlo a inscenovat některou klíčovou scénu

c) výklad k první části - můžeme shrnout důležitost vybraného ekosystému pro přírodu a začlenit ho do ostatních prostředí

d) prožitková část – využijeme hru

e) výklad – pokračování – další teoretická část, funkce ekosystému v přírodě

f) shrnutí a společné rozloučení s postavami



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8







Název programu:

Hrajeme si na ochránce přírody 2.4



Výchovný a vzdělávací cíl:

program se zaměřuje na konkrétní případy v ochraně naší přírody, vychází z potřeb zvířátek, která mají děti doma jako své mazlíčky a snaží se zobecnit potřeby těchto domestikovaných zvířat na ostatní zástupce fauny ve volné přírodě



prostorové zaměření: oblast ČR



motivační východisko: rozdílný život domestikovaných a volně žijících zvířatDoba trvání (hod.):



minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy



náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

podložky, papír, tužky, klubko provázku



Popis programu:

a) úvod – zjištění kdo má jaké domácí zvíře a jak se o něj stará

b) herní aktivity – na příkladu přechodu žab v době rozmnožování do míst kladení vajíček vysvětlit komplikace, které tyto živočichy cestou očekávají

c) výklad k první části - shrnutí problémů, se kterými se volně žijící živočichové setkávají, na příkladu ZOO a vlastních pokojíčků vysvětlit potřebu místa, které každý jedinec v přírodě potřebuje, pocit bezpečí

d) prožitková část – využijeme hru

e) výklad – jak danou situaci řešit do budoucna, návrhy, představy

f) shrnutí a vytvoření společných zásad, jimiž bychom se měli řídit ve vztahu k ostatním organismům



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8



Doporučená literatura:

Nováček, P.: Ohrožená planeta Olomouc UP. 1994

Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008

Text neproel jazykovou pravou.

Zpt
PROJEKT "PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC" - vstoupit

Projekt podpořila Evropská unie – Evropský fond pro regionální rozvoj
SPOLUPRACUJÍCÍ ORGANIZACE
http://www.ochranci.cz
Ochránci.cz
ČSOP Valašské Meziříčí
http://www.ochranci.cz
Přejdi na stránky ... http://www.ochranci.cz
http://www.eko4listek.cz
Eko4listek.cz
Ekocentrum Čtyřlístek
http://www.eko4listek.cz
Přejdi na stránky ... http://www.eko4listek.cz
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - AKCE
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - OSTATNÍ IC
PROJEKTY 2014
PROJEKTY 2012/2013
CITÁT DNE
ODKAZY
PROJEKTY 2011/2012
PROJEKTY 2010
PROJEKTY 2009
PROJEKTY 2008
PROJEKTY 2007
Copyright © Planorbis, 2007 - 2008. all rights reserved | naucnastezka.cz | Aplikace zarsky.net