S pohádkou do světa přírodních vztahů
Název programu:
O žabce Kuňkalce 1.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zaměřuje na vytváření pozitivního vztahu k přírodnímu prostředí, snahou je především orientovat se na místní faunu, děti totiž často neodlišují zvířata exotická od zástupců žijících v našich podmínkách, důležitým prvkem je podtržení možnosti žít společně a vedle sebe (louka, …) bez konfliktů a ve vzájemné spolupráci
prostorové zaměření: rybník, louka, cesta
motivační východisko: spolupráce a kooperace ve skupině
Doba trvání (hod.):
1 -2 vyučovací hodiny
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
podložky, pastelky, papír, možno i plyšová zvířátka
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být vizualizováni formou plyšových zvířátek
b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje – jedná se o vymezenou lokalitu (rybník, les, louka) a její obyvatele
c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, nutná je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody
d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru na Žabku a její strastiplnou cestu do bezpečí (viz. seznam her)
e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu
f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovala takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
-
Název programu:
O mořském koníkovi Ferdovi 1.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
program navazuje na 1.1 a rozšiřuje pojetí pocitu sounáležitosti a odpovědnosti za organismy žijící s námi na planetě Zemi i na obyvatele moří a další exotická zvířata, program je tvořen obdobně jako 1.1, měl by mít jako základní cíl prvek poznání různých prostředí a těžkostí, s nimiž se v nich žijící zvířata potýkají, ale která ve spolupráci překonávají
prostorové zaměření: moře, řeky, zoologické zahrady
motivační východisko: biodiverzita a rozrůznění života
Doba trvání (hod.):
1 -2 vyučovací hodiny
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
podložky, pastelky, papír, možno využít i plyšová zvířátka
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být vizualizováni formou plyšových zvířátek
b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje – jedná se o vymezenou lokalitu (moře) a její obyvatele
c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, nutná je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody, při navázání na 1.1 zopakování minulých dějů a začlenění nových postav do děje
d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru Tulení trampoty nebo Cesty mořského koníka Ferdy (viz. seznam her)
e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu
f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovaly takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Název programu:
O Havranovi z Havranova 1.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
na příkladu havrana můžeme jako konkrétní cíl realizovat pohled na svět z ptačí perspektivy – souvislosti dějů, které jsou zdánlivě neslučitelné a které vidí pouze někteří, a jejich problém s předáváním poselství jedincům, kteří jsou připoutáni pouze k jednomu místu (lokalitě) a chybí jim tak komplexní pohled na události, děje a jevy, doporučujeme zařadit jako třetí část cyklu!
prostorové zaměření: vzduch, hory, svět z ptačího pohledu
motivační východisko: globální a lokální úhel pohledu na ekologické problémy
Doba trvání (hod.):
minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, buzola, mapa oblasti, slepá mapa, pravítko
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být opět vizualizováni formou plyšových zvířátek, v případě pokračování v cyklu je to velmi vhodné
b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje – jedná se o široký prostor celé planety, může to být i město, továrna – prostě to co je vidět z ptačí perspektivy
c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, důležitá je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody, při navázání na 1.1 a 1.2 zopakování minulých dějů a začlenění nových postav do děje
d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru Zoologická zahrada (viz. seznam her)
e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu
f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovaly takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Název programu:
O veverce Tulačce 1.4
Výchovný a vzdělávací cíl:
program navazuje na předchozí 1.1 – 1.3 a uzavírá pomyslný kruh, a to když se veverka Tulačka vrací domů z cest po světě, kde zjistila jak je pro ni důležitý domov, takže se stává hlasatelkou nového řádu i pro ostatní zvířátka v lese, program se zároveň snaží odpovědět na otázky o důležitosti vztahu člověka a ekosystémů (s důrazem na místní podmínky)
prostorové zaměření: pole, louka, les, lidé a města
motivační východisko: návrat k přirozenému způsobu života
Doba trvání (hod.):
minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)
Místo programu:
Podzámecká zahrada, exteriér školy
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, buzola, mapa oblasti, slepá mapa, pravítko
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být opět vizualizováni formou plyšových zvířátek, v případě pokračování v cyklu je to velmi vhodné
b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje a prostředí, ve kterých by se zvířata cítila jako doma
c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, důležitá je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody, při navázání na 1.1 a 1.2 zopakování minulých dějů a začlenění nových postav do děje
d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru Zoologická zahrada (viz. seznam her)
e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu
f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovaly takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008
Text neproel jazykovou pravou.