NAUČNÉ STEZKY
ODBORNÉ ČLÁNKY
INSPIROMAT EVVO
PROGRAMY
Významné dny
INFOCENTRUM

A. 1: programy pro děti z mateřských škol, školních družin a 1. stupně ZŠ

A. 1: programy pro děti z mateřských škol, školních družin a 1. stupně ZŠ

S pohádkou do světa přírodních vztahů



Název programu:

O žabce Kuňkalce 1.1



Výchovný a vzdělávací cíl:



program se zaměřuje na vytváření pozitivního vztahu k přírodnímu prostředí, snahou je především orientovat se na místní faunu, děti totiž často neodlišují zvířata exotická od zástupců žijících v našich podmínkách, důležitým prvkem je podtržení možnosti žít společně a vedle sebe (louka, …) bez konfliktů a ve vzájemné spolupráci



prostorové zaměření: rybník, louka, cesta



motivační východisko: spolupráce a kooperace ve skupině



Doba trvání (hod.):

1 -2 vyučovací hodiny



Místo programu:



Podzámecká zahrada, exteriér školy



náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

podložky, pastelky, papír, možno i plyšová zvířátka



Popis programu:

a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být vizualizováni formou plyšových zvířátek

b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje – jedná se o vymezenou lokalitu (rybník, les, louka) a její obyvatele

c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, nutná je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody

d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru na Žabku a její strastiplnou cestu do bezpečí (viz. seznam her)

e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu

f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovala takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole

Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí

Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8

Doporučená literatura:

-







Název programu:

O mořském koníkovi Ferdovi 1.2



Výchovný a vzdělávací cíl:

program navazuje na 1.1 a rozšiřuje pojetí pocitu sounáležitosti a odpovědnosti za organismy žijící s námi na planetě Zemi i na obyvatele moří a další exotická zvířata, program je tvořen obdobně jako 1.1, měl by mít jako základní cíl prvek poznání různých prostředí a těžkostí, s nimiž se v nich žijící zvířata potýkají, ale která ve spolupráci překonávají



prostorové zaměření: moře, řeky, zoologické zahrady



motivační východisko: biodiverzita a rozrůznění života



Doba trvání (hod.):

1 -2 vyučovací hodiny



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy



náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

podložky, pastelky, papír, možno využít i plyšová zvířátka



Popis programu:

a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být vizualizováni formou plyšových zvířátek

b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje – jedná se o vymezenou lokalitu (moře) a její obyvatele

c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, nutná je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody, při navázání na 1.1 zopakování minulých dějů a začlenění nových postav do děje

d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru Tulení trampoty nebo Cesty mořského koníka Ferdy (viz. seznam her)

e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu

f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovaly takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole

Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8







Název programu:

O Havranovi z Havranova 1.3



Výchovný a vzdělávací cíl:

na příkladu havrana můžeme jako konkrétní cíl realizovat pohled na svět z ptačí perspektivy – souvislosti dějů, které jsou zdánlivě neslučitelné a které vidí pouze někteří, a jejich problém s předáváním poselství jedincům, kteří jsou připoutáni pouze k jednomu místu (lokalitě) a chybí jim tak komplexní pohled na události, děje a jevy, doporučujeme zařadit jako třetí část cyklu!



prostorové zaměření: vzduch, hory, svět z ptačího pohledu



motivační východisko: globální a lokální úhel pohledu na ekologické problémy



Doba trvání (hod.):

minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy

náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

tužka, papír, buzola, mapa oblasti, slepá mapa, pravítko



Popis programu:

a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být opět vizualizováni formou plyšových zvířátek, v případě pokračování v cyklu je to velmi vhodné

b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje – jedná se o široký prostor celé planety, může to být i město, továrna – prostě to co je vidět z ptačí perspektivy

c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, důležitá je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody, při navázání na 1.1 a 1.2 zopakování minulých dějů a začlenění nových postav do děje

d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru Zoologická zahrada (viz. seznam her)

e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu

f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovaly takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole

Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí

Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8







Název programu:

O veverce Tulačce 1.4

Výchovný a vzdělávací cíl:

program navazuje na předchozí 1.1 – 1.3 a uzavírá pomyslný kruh, a to když se veverka Tulačka vrací domů z cest po světě, kde zjistila jak je pro ni důležitý domov, takže se stává hlasatelkou nového řádu i pro ostatní zvířátka v lese, program se zároveň snaží odpovědět na otázky o důležitosti vztahu člověka a ekosystémů (s důrazem na místní podmínky)



prostorové zaměření: pole, louka, les, lidé a města



motivační východisko: návrat k přirozenému způsobu života



Doba trvání (hod.):

minimálně 2 vyučovací hodiny ( lépe 4 hodiny)



Místo programu:

Podzámecká zahrada, exteriér školy

náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – dětské oddělení Knihovny Kroměřížska, na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna třída (max. 30 dětí)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

tužka, papír, buzola, mapa oblasti, slepá mapa, pravítko

Popis programu:

a) úvodní motivační příběh – úvodní pohádkový příběh, navození atmosféry spolupráce při tvorbě osudů postav vystupujících v příběhu, hlavní hrdinové mohou být opět vizualizováni formou plyšových zvířátek, v případě pokračování v cyklu je to velmi vhodné

b) herní aktivity – kreslení postav začleňujících se do děje a prostředí, ve kterých by se zvířata cítila jako doma

c) výklad k první části - po představení hrdinů děje je podstatné motivovat děti k vlastnímu rozvíjení příběhu, důležitá je zde korekce ze strany vedoucího programu a vytváření významových přesahů do oblasti ochrany přírody, při navázání na 1.1 a 1.2 zopakování minulých dějů a začlenění nových postav do děje

d) prožitková část – program doporučujeme přerušit některou z pohybových her, které jsou pro děti uvolňujícím faktorem po cca 30 min sezení – nejlépe hru Zoologická zahrada (viz. seznam her)

e) výklad – pokračování – navázání na první část výkladu a pokračování v příběhu

f) shrnutí - vysvětlení důvodů proč se zvířátka chovaly takovým způsobem, který byl zvolen v pohádkovém příběhu, doporučujeme vzít namalované obrázky do školy a dále rozvíjet příběh ve škole

Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modelovat a modifikovat, je součástí cyklu S pohádkou do světa přírodních vztahů a lze ho realizovat samostatně i jako součást celoročního programu, který jsme pracovně nazvali Zemí zvířat, skřítků a lidí

Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2000 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8

Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008

Text neproel jazykovou pravou.

Zpt
PROJEKT "PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC" - vstoupit

Projekt podpořila Evropská unie – Evropský fond pro regionální rozvoj
SPOLUPRACUJÍCÍ ORGANIZACE
http://www.ochranci.cz
Ochránci.cz
ČSOP Valašské Meziříčí
http://www.ochranci.cz
Přejdi na stránky ... http://www.ochranci.cz
http://www.eko4listek.cz
Eko4listek.cz
Ekocentrum Čtyřlístek
http://www.eko4listek.cz
Přejdi na stránky ... http://www.eko4listek.cz
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - AKCE
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - OSTATNÍ IC
PROJEKTY 2014
PROJEKTY 2012/2013
CITÁT DNE
ODKAZY
PROJEKTY 2011/2012
PROJEKTY 2010
PROJEKTY 2009
PROJEKTY 2008
PROJEKTY 2007
Copyright © Planorbis, 2007 - 2008. all rights reserved | naucnastezka.cz | Aplikace zarsky.net