Název programu:
Mravenci a jejich státní zřízení 3.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zabývá charakterizováním rozdílů a shod mezi společenstvím vytvářeným sociálním hmyzem a lidskou civilizací. Na základě poznatků o fungování jedinců v přesně dané struktuře a hierarchii kolonií supraorganismu mraveniště, termitiště apod. se snaží definovat základní vlastnosti lidské psychiky, které nás odlišují od daných organismů
základní výkladové cíle: egoismus versus altruismus formování základních sociálních vztahů kooperace ve skupině
Místo programu:
přednáškový sál Knihovny Kroměřížska, event. na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – vývoj a evoluce společenských organismů, strategie přežití, modely chování, vývojová úspěšnost
b) hlavní programová část – bizardní projevy chování různých druhů společenského hmyzu, rituály, společné prvky chování, jednotlivec versus kolektiv, prvky centrálního řízení, co je jedinec a co společenstvo
c) hlavní poznatek - šíře možností a rozrůznění života, otázky vědomého chování organismů, srovnání na úrovní buňka - organismus
f) shrnutí - těžkosti při pochopení způsobu chování ostatních živočichů, evoluce a její role v utváření živé a organizované hmoty
Poznámky:
program lze různě modelovat
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2002 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Wilson, E.O., Holldobler, B.:Cesta k mravencům. Academia. 1997
Název programu:
Žralok zuby má jak nože 3.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
program informuje o zajímavostech ze světa zvířecí fauny, snaží se vysvětlit některé základní prvky evoluční teorie, a na různých příkladech zdůrazňuje genetickou podstatu variabilnosti i důležitost přírodního prostředí jako limitujícího faktoru vývoje života
základní výkladové cíle: genomová variabilita druhů důvody vymírání skupin živočichů přesah na srovnání vývoje civilizací
Místo programu:
přednáškový sál Knihovny Kroměřížska, event. na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna třída (max. 30 dětí)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – vývoj a evoluce společenských organismů, strategie přežití, modely chování, vývojová úspěšnost
b) hlavní programová část – evoluce organismů a vývoj života na planetě, základní charakteristika genetické informace, mutace a její role ve vývoji, důvody vymírání druhů, člověk a jeho role v ekosystému
c) hlavní poznatek - limitující faktory vývoje
f) shrnutí - jedinečnost života na Zemi, ochrana biodiverzity
Poznámky:
program lze různě modelovat
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2002 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Zrzavý,J., Storch,D., Mihulka,S.: Jak se dělá evoluce, Paseka. 2004
Kovář, L.: Nevyřešené otazníky evoluce, Olomouc, Rubico
Název programu:
Proč se jich štítíme 3.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
program charakterizuje základní skupiny živočichů na Zemi a zároveň se zabývá problematikou vztahu člověka k jednotlivým (pro něj) důležitým druhům. Zároveň se snaží analyzovat vazby člověk – vybrané druhy živočichů a vysvětlit zvláštnosti v mnohdy nevysvětlitelném odporu k určitým druhům (na základě evoluční zkušenosti).
základní výkladové cíle: genomová variabilita druhů
nebezpečná zvířata pro lidskou populaci lidská psychika a utváření vazeb na ostatní organismy
Místo programu:
přednáškový sál Knihovny Kroměřížska, event. na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – vývoj a evoluce společenských organismů, strategie přežití, modely chování, vývojová úspěšnost
b) hlavní programová část – evoluce organismů a vývoj života na planetě, základní charakteristika genetické informace, mutace a její role ve vývoji, důvody vymírání druhů, člověk a jeho role v ekosystému
c) hlavní poznatek - limitující faktory vývoje
f) shrnutí - jedinečnost života na Zemi, ochrana biodiverzity
Poznámky:
program lze různě modelovat
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2002 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Morris, D.: Knižní klub.1997
Název programu:
Naši miláčci a souputníci 3.4
Výchovný a vzdělávací cíl:
program popisuje domestikaci zvířat a rostlin od počátku civilizace až po současnost, charakterizuje důležitou roli, kterou tito zástupci hráli ve vývoji společností a současné možnosti jejich využití (především) v oblasti potravinové základny pro soudobý svět
základní výkladové cíle:
-role domestikace pro starověké kultury
-budoucnost v potravinové
-problematice světa
-možnosti využití dalších druhů
Místo programu:
přednáškový sál Knihovny Kroměřížska, event. na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – strategie přežití u prvotních civilizací a kultur
b) hlavní programová část – evoluce organismů a vývoj života na planetě – základní přehled, podmínky pro domestikaci, základní šlechtitelské postupy, genetické podklady pro posilování žádaných vlastností, klonování a jeho etické aspekty
c) hlavní poznatek - nutnost využití genetického bohatství druhů
f) shrnutí - filosofické a etické otázky v oblasti genetických manipulací, ochrana biodiverzity
Poznámky:
program lze různě modelovat
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2002 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Dorst, J.: Ohrožená příroda. Panorama. 1985
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008
Text neproel jazykovou pravou.