NAUČNÉ STEZKY
ODBORNÉ ČLÁNKY
INSPIROMAT EVVO
PROGRAMY
Významné dny
INFOCENTRUM

B 2: programy pro žáky 2. stupně ZŠ (6. – 9. třída) - cyklus: Planeta záhad

B 2: programy pro žáky 2. stupně ZŠ  (6. – 9. třída) - cyklus:  Planeta záhad

Název programu:

Kdo byl (asi) první člověk 4.1



Výchovný a vzdělávací cíl:

program na základě historických a antropologických souvislostí klade otázky týkající se vzniku člověka současného typu, jeho chování vůči přírodě, ostatním lidem a jiným živočišným a rostlinným druhům



základní výkladové cíle:

- egoismus versus altruismus

- formování základních sociálních vztahů

- kooperace ve skupině

- vývoj klimatu a vliv na evoluci člověkaMísto programu:



přednáškový sál Knihovny Kroměřížska, event. na škole



Doporučený počet účastníků:

jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy



Popis programu:

a) výchozí informace – časový horizont vývoje člověka, základní lidské rysy, podmínky života, vývojové linie a evoluce, klimatické modely

b) hlavní programová část – diskuse a spekulace o dalších možných cestách vývoje člověka do budoucnosti – fyzická a psychická část (sport, vzdělávání, kyberkultura a internet, virtuální svět) i možných jiných vývojových liniích

c) hlavní poznatek - křehká rovnováha ve světě, vývoj člověka a vlivy působící

na jeho evoluci, vznik základních lidských vlastností

f) shrnutí - podstatné rysy, které umožnily vývoj lidské populace



Poznámky:

program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8



Doporučená literatura:

Leakey, R.: Původ lidstva. Bratislava. Archa. 1994

Raup, M.D.: O zániku druhů. LN 21. Praha.1995







Název programu:

S kým mám tu čest, když se dívám do zrcadla 4.2



Výchovný a vzdělávací cíl:

program se zabývá psychickou stránkou člověka a kulturními souvislostmi, klade řadu otázek týkající se vzniku člověka současného typu, orientuje se na chování vůči přírodě, ostatním lidem a jiným živočišným a rostlinným druhům ze základních filosofických aspektů

základní výkladové cíle:

- motivace lidského chování a jednání

- vývoj rodiny a její role ve

- formování osobnosti

- svoboda, demokracie a lidská společnost



Doporučený počet účastníků:

jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy



Popis programu:

a) výchozí informace – vývoj lidské psychiky v závislosti na změnách v přírodním prostředí, vývojové linie a evoluce

b) hlavní programová část – podmínky životního prostředí za poslední 4 miliony let diskuse a spekulace o dalších možných cestách vývoje člověka do budoucnosti – fyzická a psychická část (sport, vzdělávání, kyberkultura a internet, virtuální svět) i možných jiných vývojových liniích – po absolvování 1.1 rozšířená část

c) hlavní poznatek - unikátnost rozvoje organizovaných struktur živé přírody, postupný (prozatímní?) vrchol – lidský mozek a jeho neurofyzikální vlastnosti

f) shrnutí - neuvěřitelnost existence vědomí a seberegulace buněčných struktur

Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností, program může (není podmínkou) navazovat na 4.1



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8



Doporučená literatura:

Thomas, L.: Myšlenky pozdě v noci, MF edice Kolumbus, 1989

Thomas, L.: Medůza, buňka a já, MF edice Kolumbus, 1983

Snyder, D.: Místo v prostoru. Maťa, DharmaGaia. 2002







Název programu:

Primitivové …! Primitivové …? 4.3



Výchovný a vzdělávací cíl:

program klasifikuje základní civilizační faktory a analyzuje současné civilizačně – kulturní okruhy lidské populace, zabývá se tzv. primitivními a archaickými kulturami a jejich působením na lokální životní prostředí a to včetně základních pravidel chování a snaží se o srovnání s naší společností



základní výkladové cíle: srovnatelnost kulturní vyspělosti civilizačních okruhů

vývoj populací

problém přelidnění



Doporučený počet účastníků:

jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy



Popis programu:

a) výchozí informace – vývoj různých civilizací

b) hlavní programová část – na příkladě rozvoje a zániku řeckých městských států v období antiky a vzestupu a pádu Římské říše se program snaží vysvětlit fungování moderní společnosti kořistnického typu. Jako kontrapunkt pak staví do protiváhy základní principy fungování jiných, na první pohled nedokonalých, civilizací, kmenů a etnik

c) hlavní poznatek - relativita v pohledu na způsoby chování jednotlivých kultur, možnosti proměny současného civilizačního paradigmatu jako jedna z mála cest k udržitelné budoucnosti

f) shrnutí - dějiny píší vítězové



Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8



Doporučená literatura:

Kysučan, L.: Pád říše římské očima ekologa, Olomouc UP







Název programu:

Natura nemá lidskou náturu 4.4



Výchovný a vzdělávací cíl:

program se snaží objasnit základní principy evoluce, zabývá se vývojem poznání v této oblasti, vysvětluje pojem humanismus a snaží se najít

východiska ze současné situace, do které se lidstvo dostalo na začátku 21.století

základní výkladové cíle:

- neodarwinismus a jiné směry vysvětlující evoluci

- kořeny agresivity

- problém násilí a terorismu



Doporučený počet účastníků:

jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)



Termín výuky:

březen - listopad



Pomůcky:

datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy



Popis programu:

a) výchozí informace – darwinovské principy evoluce, postupná a skoková mutace a jiné možnosti ve vysvětlení vývoje

b) hlavní programová část – otázka je agresivita opravdu vrozená (a proč), egoismus a altruismus, mateřský a sebezáchovný pud, instinkty, které nám vládnou a možnosti, jakým způsobem je krotit – společnost, morálka, zákony

c) hlavní poznatek - možnosti sebeovládání a transferu negativních tendencí lidcké psychiky

f) shrnutí - role člověka ve společnosti a regulační mechanismy, které toto řídí



Požadavky na účastníky:

-



Poznámky:

program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností



Autor/zdroj:

pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8



Doporučená literatura:

Wilson,E.O.: Rozmanitost života. Praha, Lidové noviny, 1995.

Kovář, L.: Hrozí lidstvu katastrofy?, Olomouc, Rubico

Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008

Text neproel jazykovou pravou.

Zpt
PROJEKT "PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC" - vstoupit

Projekt podpořila Evropská unie – Evropský fond pro regionální rozvoj
SPOLUPRACUJÍCÍ ORGANIZACE
http://www.ochranci.cz
Ochránci.cz
ČSOP Valašské Meziříčí
http://www.ochranci.cz
Přejdi na stránky ... http://www.ochranci.cz
http://www.eko4listek.cz
Eko4listek.cz
Ekocentrum Čtyřlístek
http://www.eko4listek.cz
Přejdi na stránky ... http://www.eko4listek.cz
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - AKCE
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - OSTATNÍ IC
PROJEKTY 2014
PROJEKTY 2012/2013
CITÁT DNE
ODKAZY
PROJEKTY 2011/2012
PROJEKTY 2010
PROJEKTY 2009
PROJEKTY 2008
PROJEKTY 2007
Copyright © Planorbis, 2007 - 2008. all rights reserved | naucnastezka.cz | Aplikace zarsky.net