Název programu:
Kdo byl (asi) první člověk 4.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program na základě historických a antropologických souvislostí klade otázky týkající se vzniku člověka současného typu, jeho chování vůči přírodě, ostatním lidem a jiným živočišným a rostlinným druhům
základní výkladové cíle:
- egoismus versus altruismus
- formování základních sociálních vztahů
- kooperace ve skupině
- vývoj klimatu a vliv na evoluci člověkaMísto programu:
přednáškový sál Knihovny Kroměřížska, event. na škole
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – časový horizont vývoje člověka, základní lidské rysy, podmínky života, vývojové linie a evoluce, klimatické modely
b) hlavní programová část – diskuse a spekulace o dalších možných cestách vývoje člověka do budoucnosti – fyzická a psychická část (sport, vzdělávání, kyberkultura a internet, virtuální svět) i možných jiných vývojových liniích
c) hlavní poznatek - křehká rovnováha ve světě, vývoj člověka a vlivy působící
na jeho evoluci, vznik základních lidských vlastností
f) shrnutí - podstatné rysy, které umožnily vývoj lidské populace
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Leakey, R.: Původ lidstva. Bratislava. Archa. 1994
Raup, M.D.: O zániku druhů. LN 21. Praha.1995
Název programu:
S kým mám tu čest, když se dívám do zrcadla 4.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zabývá psychickou stránkou člověka a kulturními souvislostmi, klade řadu otázek týkající se vzniku člověka současného typu, orientuje se na chování vůči přírodě, ostatním lidem a jiným živočišným a rostlinným druhům ze základních filosofických aspektů
základní výkladové cíle:
- motivace lidského chování a jednání
- vývoj rodiny a její role ve
- formování osobnosti
- svoboda, demokracie a lidská společnost
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – vývoj lidské psychiky v závislosti na změnách v přírodním prostředí, vývojové linie a evoluce
b) hlavní programová část – podmínky životního prostředí za poslední 4 miliony let diskuse a spekulace o dalších možných cestách vývoje člověka do budoucnosti – fyzická a psychická část (sport, vzdělávání, kyberkultura a internet, virtuální svět) i možných jiných vývojových liniích – po absolvování 1.1 rozšířená část
c) hlavní poznatek - unikátnost rozvoje organizovaných struktur živé přírody, postupný (prozatímní?) vrchol – lidský mozek a jeho neurofyzikální vlastnosti
f) shrnutí - neuvěřitelnost existence vědomí a seberegulace buněčných struktur
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností, program může (není podmínkou) navazovat na 4.1
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Thomas, L.: Myšlenky pozdě v noci, MF edice Kolumbus, 1989
Thomas, L.: Medůza, buňka a já, MF edice Kolumbus, 1983
Snyder, D.: Místo v prostoru. Maťa, DharmaGaia. 2002
Název programu:
Primitivové …! Primitivové …? 4.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
program klasifikuje základní civilizační faktory a analyzuje současné civilizačně – kulturní okruhy lidské populace, zabývá se tzv. primitivními a archaickými kulturami a jejich působením na lokální životní prostředí a to včetně základních pravidel chování a snaží se o srovnání s naší společností
základní výkladové cíle: srovnatelnost kulturní vyspělosti civilizačních okruhů
vývoj populací
problém přelidnění
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – vývoj různých civilizací
b) hlavní programová část – na příkladě rozvoje a zániku řeckých městských států v období antiky a vzestupu a pádu Římské říše se program snaží vysvětlit fungování moderní společnosti kořistnického typu. Jako kontrapunkt pak staví do protiváhy základní principy fungování jiných, na první pohled nedokonalých, civilizací, kmenů a etnik
c) hlavní poznatek - relativita v pohledu na způsoby chování jednotlivých kultur, možnosti proměny současného civilizačního paradigmatu jako jedna z mála cest k udržitelné budoucnosti
f) shrnutí - dějiny píší vítězové
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Kysučan, L.: Pád říše římské očima ekologa, Olomouc UP
Název programu:
Natura nemá lidskou náturu 4.4
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se snaží objasnit základní principy evoluce, zabývá se vývojem poznání v této oblasti, vysvětluje pojem humanismus a snaží se najít
východiska ze současné situace, do které se lidstvo dostalo na začátku 21.století
základní výkladové cíle:
- neodarwinismus a jiné směry vysvětlující evoluci
- kořeny agresivity
- problém násilí a terorismu
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – darwinovské principy evoluce, postupná a skoková mutace a jiné možnosti ve vysvětlení vývoje
b) hlavní programová část – otázka je agresivita opravdu vrozená (a proč), egoismus a altruismus, mateřský a sebezáchovný pud, instinkty, které nám vládnou a možnosti, jakým způsobem je krotit – společnost, morálka, zákony
c) hlavní poznatek - možnosti sebeovládání a transferu negativních tendencí lidcké psychiky
f) shrnutí - role člověka ve společnosti a regulační mechanismy, které toto řídí
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Wilson,E.O.: Rozmanitost života. Praha, Lidové noviny, 1995.
Kovář, L.: Hrozí lidstvu katastrofy?, Olomouc, Rubico
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008
Text neproel jazykovou pravou.