Název programu:
Idea trvale udržitelné společnosti – sen nebo realita? 5.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se snaží vysvětlit základní principy fungování trvale udržitelné společnosti, klasifikuje základní globální problémy a hledá východiska z krize, která zachvátila celou planetu. Na příkladu sjednocování Evropy se snaží stanovit základní pravidla pro chování v současném světě
základní výkladové cíle: pojem TUR (trvale udržitelný rozvoj)
klasifikace globálních problémů EU a ČR
doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – vývoj ideje TUR, J. Vavroušek, E.Kohák, B.Moldan
b) hlavní programová část – aplikace základních pravidel chování společností podle jednotlivých bodů stanovených J.Vavrouškem na soudobý svět, nutnost změny kořistnického paradigmatu – ekonomické a politické souvislosti
c) hlavní poznatek - současná světová krize hodnot
f) shrnutí - role člověka v proměně světa
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Jennings, Terry: Ekologie Brno , Computer Press 2003
Nováček,P.-Huba,M.: Šok z prosperity 2. Olomouc, STUŽ, 1995
Keller,J.: Přemýšlení s Josefem Vavrouškem. Praha, G plus G, 1995
Název programu:
Dnes se (asi) máme dobře, ale co zítra? 5.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
volné pokračování programu 5.1, orientace témat se spíše zaměřuje k blízké budoucnosti a řešení konfliktů,které téměř jistě nastanou v souvislosti s globální a environmentální problematikou
základní výkladové cíle: pojem demokracie, totalita
základní politologické a ekonomické pojmy
environmentalismus
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – darwinovské principy evoluce, postupná a skoková mutace a jiné možnosti ve vysvětlení vývoje
b) hlavní programová část – otázka je agresivita opravdu vrozená (a proč), egoismus a altruismus, mateřský a sebezáchovný pud, instinkty, které nám vládnou a možnosti, jakým způsobem je krotit – společnost, morálka, zákony
c) hlavní poznatek - možnosti sebeovládání a transferu negativních tendencí lidské psychiky
f) shrnutí - role člověka ve společnosti a regulační mechanismy, které toto řídí
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Keller,J.: Až na dno blahobytu. Brno, Hnutí Duha 1993.
Nováček,P.-Huba,M.: Ohrožená planeta na prahu 21. století. Olomouc
Gore Al.: Země na misce vah. Praha, Argo, 2000
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 17/03/2008
Text neproel jazykovou pravou.