Název programu:
Co Vám říkají třeba … globální problémy 6.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
volné pokračování programů 5.1 a 5.2, orientace témat se spíše zaměřuje na identifikaci, klasifikaci a rozbor základních globálních problémů – násilí, chudoba, terorismus, nebezpečné ideologie, nedostatek potravin a léků, přehled ekologických problémů, migrace, …
základní výkladové cíle:
- pojem globalizace
- základní sociologické a ekonomické pojmy
- klimatické modely
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – stav světa před a po přechodu do globálních struktur současnosti
b) hlavní programová část – definice globalizace, transformace bipolárního světa, problémy souvislostí v propojených systémech, klima jako příklad globálních tendencí, skokové proměny versus klidná evoluce
c) hlavní poznatek - propojení struktur zdánlivě nesouvisejících, křehká rovnováha biosféry
d) shrnutí - základní klasifikace globálních problémů
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Braniš, M: Základy ekologie a ochrany životního prostředí ,Praha, Informatorium 1999
Wilson,E.O.: Rozmanitost života. Praha, Lidové noviny, 1995.
Název programu:
Víte, kam kráčíme a co nás tam čeká …? 6.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
volné pokračování programů 5.1, 5.2 a 6.2, témata se spíše zaměřují na ekologické problémy typu zdrojů energie, surovin, pitné vody, biodiverzity, šíření pouští, oteplování, ozonové díry, …
zakladní výkladové cíle:
- pojem ekologie a environmentalismus
- základní prvky prognostiky
- modely vývoje světa v budoucnosti
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – prognostický odhad vývojových trendů v blízké i vzdálenější budoucnosti vzhledem k tématu kolonie a ochrany přírodního prostředí
b) hlavní programová část – návrhy možných řešení u jednotlivých problémů,pokus o odhad způsobů chování, civilizační stres
c) hlavní poznatek - existuje možnost jak se dostat z bludného kruhu ven
d) shrnutí - role člověka při vytváření budoucích dějů
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Komárek, S.: Příroda a kultura Vesmír 2000
Komárek, S.: Sto esejů o přírodě a společnosti, Vesmír, 1995
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 05/06/2009
Text neproel jazykovou pravou.