Název programu:
Člověk a příroda – symbióza nebo konkurence? 7.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
volné pokračování programů 5.1 a 5.2, 6.1 a 6.2, program se snaží na historických příkladech ukázat vztah člověka a přírody v dějinách primitivních, archaických a vyspělých kultur, zabývá se rolí lidstva v rámci globálního biomu planety,
možnosti ovlivňování globálního klimatu, časová posloupnost evoluce
základní výkladové cíle:
pojem Gaia J. Lovelocka
důvody pádu velkých civilizací
klimatické modely a evoluce
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – popis vzestupu a pádu (především) Římské říše, Egypta, civilizací v Mezopotámii, Saharských kultur, Aztéků …
b) hlavní programová část – klimaticko – ekologické důvody jejich postupného úpadku, důvody umožňující dlouhodobou existenci Čínské civilizace, postupný vznik středověké Evropy a osidlování Ameriky, vztah daných civilizací k přírodě
c) hlavní poznatek - možnost využití historické zkušenosti k řešení současných problémů
d) shrnutí - vliv lidské populace na planetu, teorie Gaia
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Leopold, A.: Obrázky a chatrče a rozmanité poznámky. Tulčík, 1999
Sádlo, J., Storch D.: Biologie krajiny. Vesmír 2000
Lovellock, J.: Teorie Gaia, edice Kolumbus
Název programu:
Odkud přicházím, kam jdu a proč jsem tady …? 7.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
volné pokračování 7.1 se zaměřením na naše filosoficko – náboženská východiska, pilíře západního myšlení – řecká filosofie, římské právo, křesťanská víra a vědecký světový názor, hlavní myslitelé se vztahem k přírodnímu prostředí, role barbarů
základní výkladové cíle:
vztah člověka a přírody v západní tradici
společenské a filosofické podklady myšlení evropanů
C.G.Jung, R.Sheldrake
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – přehled dějin Evropy
b) hlavní programová část – filosofické aspekty vývoje osobnosti ve fylogenetickém i ontogenetickém pohledu, psychologické typy, teorie morfogenetických polí, archetypy a jejich role při vývoji člověka a společností, pojem svoboda
c) hlavní poznatek - sami rozhodujeme o vlastním životě a především jeho kvalitě
d) shrnutí - výchozí prvky světového názoru euroamerické civilizace
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Kohák, Erazim: Zelená svatozář . Sociologické nakladatelství 2000
Capra, F.: Tao fyziky. Maťa DharmaGaia.2003
Název programu:
Známe rizikové faktory působící na člověka 21. století? 7.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
volné pokračování programů 5.1 a 5.2, orientace témat se spíše zaměřuje na identifikaci, klasifikaci a rozbor základních globálních problémů – násilí, chudoba, terorismus, nebezpečné ideologie, nedostatek potravin a léků, přehled ekologických problémů, migrace, …
základní výkladové cíle:
- pojem globalizace
- základní sociologické a ekonomické pojmy
- klimatické modely
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – prognostický odhad vývojových trendů v blízké i vzdálenější budoucnosti vzhledem k tématu kolonie a ochrany přírodního prostředí
b) hlavní programová část – návrhy možných řešení u jednotlivých problémů,pokus o odhad způsobů chování, civilizační stres
c) hlavní poznatek - existuje možnost jak se dostat z bludného kruhu ven
d) shrnutí - role člověka při vytváření budoucích dějů
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Storch, D., Mihulka, S.: Úvod do současné ekologie. Portál 2000
Nováček P.: Ohrožená planeta Olomouc UP. 1992
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 14/12/2009
Text neproel jazykovou pravou.