Název programu:
Kungové,Abordžinci a ti další … hledání cest rozvoje moderní společnosti 8.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zabývá rozborem chování archaických (primitivních) kultur k okolní přírodě, snaží se poukázat na rozdíly v chování mezi současnou moderní civilizací euroamerického typu a těmito zdánlivě zaostalými kulturami. Součástí je také prezentace odlišných vztahů mezi sociálními skupinami a mytologické podtexty chování …
základní výkladové cíle:
- pojem kulturní antropologie
- základní modely chování se zřetelem na
- okolní přírodu
- vztahy a vazby v rodině a dalších skupinách
Doporučený počet účastníků:
jedna až dvě třídy (max. 60 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – prostředí a kultury v něm vznikající, základní evoluce člověka v posledních 50 000 letech, problém neandrtálce
b) hlavní programová část – charakteristika jednotlivých etnik a jejich spřízněnosti s okolím (lokalitou, ve které žijí), život ve skupině, hierarchie, vazby na okolní kmeny, duchovní život
c) hlavní poznatek - rozdílnost kultur a jednota vztahů k okolnímu světu, duchovní rozměr bytí
d) shrnutí - role člověka v kontextu přírodního prostředí
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Murphy, F.R.: Úvod do sociální a kulturní antropologie.Slon .1999
Dawkins, R.: Řeky z ráje, Bratislava, Archa. 1995
Název programu:
Svět šamanů … cesta z kruhu ven nebo mystifikace? 8.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zabývá duchovním světem primitivních kultur a ukazuje rozdíly mezi chápáním skutečnosti mez i těmito etniky a křesťanským nábožensko – filosofickým systémem,zabývá se rolí jedince ve společnosti, jeho vztahu k okolnímu světu, zvířecím a rostlinným druhům, navazuje na 8.1
základní výkladové cíle:
- pojem šamanismu a magického pohledu na svět
- základní modely chování se zřetelem na okolní přírodu
- vztahy a vazby vyplývající z rozdílných představ o duchovním životě
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – prostředí a kultury v něm vznikající, základní evoluce člověka v posledních 50 000 letech, problém neandrtálce
b) hlavní programová část – charakteristika jednotlivých etnik a jejich spřízněnosti s okolím (lokalitou, ve které žijí), život ve skupině, hierarchie, vazby na okolní kmeny, duchovní život
c) hlavní poznatek - rozdílnost kultur a jednota vztahů k okolnímu světu, duchovní rozměr bytí
d) shrnutí - role člověka v kontextu přírodního prostředí
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Vitebsky, P.: Svět šamanů. Praha.Knižní klub. 1996
Saunders, N.J.: Mytická síla zvířat. Praha. Knižní klub.1996
Matthews, J: Keltský šaman
Název programu:
Střet civilizací – nad knihou S.Huntingtona 8.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zabývá myšlenkami, které poprvé zazněly v 90. letech 20. století v knize Střet civilizací a snaží se vysvětlit danou problematiku na příkladech ze současného, aktuálního světa
základní výkladové cíle:
- pojem civilizace
- modely chování jednotlivých civilizačních okruhů
- vztahy a vazby vyplývající z rozdílných přístupů k životu
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – prostředí a kultury v něm vznikající, základní evoluce jednotlivých civilizací
b) hlavní programová část – role civilizací v současném globálním světě
c) hlavní poznatek - rozdílnost kultur a jednota vztahů k okolnímu světu, duchovní rozměr bytí
d) shrnutí - role člověka v lidském společenství
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Huntinghton, S.: Střet civilizací, Rybka Publishers. 2001
Meadows a kol.: Překročení mezí, Argo. 1992
Název programu:
Terorismus, globalizace a další společenské jevy v 21.století 8.4
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zabývá současnými globálními problémy, snaží se najít kořeny válečných konfliktů 20.století a hledá cesty k jejich řešení, poukazuje na příčiny terorismu a hledá cesty k řešením, analyzuje roli OSN a vybraných států v současném politickém světě
základní výkladové cíle:
- pojem globalizace
- kořeny terorismu
- cesty k lepšímu světu a bezkonfliktním řešením
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Termín výuky:
březen - listopad
Pomůcky:
datový projektor, meotar, lze realizovat i pouze formou besedy
Popis programu:
a) výchozí informace – ideologie vedoucí k šíření terorismu, úloha muslimských zemí v eskalaci napětí
b) hlavní programová část – role civilizací v současném globálním světě, jejich postavení v globální současnosti, důvody vedoucí k vzniku teroristických skupin a hnutí
c) hlavní poznatek - jak lze předcházet rašení teroristických ideologií
d) shrnutí - role člověka v soudobém světě, odpovědnost za budoucnost
Požadavky na účastníky:
-
Poznámky:
program lze různě modifikovat, ideální formou kterou preferujeme je diskuse nad položenými otázkami, při menším počtu účastníků lze využít uspořádání židlí v kruhu – symbolika prvotních společností
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Mika, O.: Současný terorismus Praha, Triton 2003
Máchal, A.: Špetka dobromysli, EkoCentrum Brno. 1996
Gore, A.: Země na misce vah, Argo. 1994
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 13/01/2010
Text neproel jazykovou pravou.