NAUČNÉ STEZKY
ODBORNÉ ČLÁNKY
INSPIROMAT EVVO
PROGRAMY
Významné dny
INFOCENTRUM

Co je vlastně smyslem vzdělání 4.

Co je vlastně smyslem vzdělání 4.

Druhým cílem vzdělávací reformy je podle mého soudu nutnosti přizpůsobit se většině a pracovat ve prospěch celku. Nemusí jít nutně o nějakou light socialistickou verzi zapojení člověka do věcí veřejných (v tomto případě už vůbec ne do Věcí veřejných!), ale o nezbytnost vytváření kontaktní a komunikační sítě lidí majících společný zájem třeba v prosperitě obce, jejím zdravém a pěkném životním prostředí, hrdosti na významné a slavné rodáky. Tady se mohou opravdu podílet všichni podle svých zájmů a cílů, bohatí i chudí.

Pracovně cíl můžeme nazvat dle inspirace pohádkou O chytré horákyni, aneb jak se dostat demokracii na kobylku, tedy ani nahá ani oblečená, ale splňující zadání bezezbytku. V tomto případě ani reálný kapitalismus ani rerospektiva socialismu, ale něco mezi a hlavně ve prospěch budoucích generací, protože pro ty toho děláme opravdu žalostně málo a naše aktivity jsou spíše medvědí službou.

Třetím cílem by pak měla být obroda duchovního života upadajícího téměř v zapomnění, a to zejména v našich krajinách zpustošených komunistickou čtyřicetiletkou. Především zpočátku nám zde vládly třídní buňky nedostudovaných samouků a diktatura proletariátu ve spolupráci s rolnictvem a bezzemky zcela vyvrátila nadějný ekonomický vzestup státu z kořenů. V této souvislosti je důležité pochopit míru devastace demokratických i tradičních hodnot a její vliv na naši společnost, to si však zaslouží podrobnější úvahu.

Ne zcela správně se dnes spojuje duchovno s pouze s náboženstvím, které se potýká s řadou svých vnitřních problémů a budí často oprávněnou nedůvěru, přestože pevné postoje duchovních za války a totality jsou významnými milníky našich dějin a jejich hrdinství může být příkladem ostatním. Je chybou zaměňovat církevní záležitosti s vírou a osobním duchovním životem, člověk nepotřebuje nutně prostředníka mezi vlastní myslí a vyššími etickými principy. Je to jenom jednodušší, není u toho třeba takových složitých filozofických úvah.

Vůbec absence autorit a osobností ke kterým se upínáme je jednou z věcí, jež se nám zcela vymykají z rukou, přestože jejich výchovný potenciál je velmi vysoký. Ve většině okolních států to již dávno pochopili a snaží se svoji kulturu a státnost opírat právě o tyto vyjímečné jedince, jimž sice často připisují i ty vlastnosti, jichž se jim zjevně nedostávalo, ale v celkové koncepci to nemusí být nutně na škodu. Vzpomeňme jen Igora Hnízdo, jeho lakonické konstatování „ … chtěl jsem jen, aby chlapci měli správný příklad …“ a situaci ve škole, kde nastoupil a je jasno.

Pracovně bychom mohli tento cíl nazvat Sůl nad zlato, aneb návrat do starých časů a urychleně bychom na něm měli zapracovat, než místa v myslích pubescentů převezmou idoly jiného kalibru, což se už vlastně stalo. Na nápravu stavu věcí však není nikdy pozdě, takže nehažme předčasně flintu do žita a pokusme se něco v této věci udělat.

Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 03/08/2011

Text neproel jazykovou pravou.

Zpt
PROJEKT "PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC" - vstoupit

Projekt podpořila Evropská unie – Evropský fond pro regionální rozvoj
SPOLUPRACUJÍCÍ ORGANIZACE
http://www.ochranci.cz
Ochránci.cz
ČSOP Valašské Meziříčí
http://www.ochranci.cz
Přejdi na stránky ... http://www.ochranci.cz
http://www.eko4listek.cz
Eko4listek.cz
Ekocentrum Čtyřlístek
http://www.eko4listek.cz
Přejdi na stránky ... http://www.eko4listek.cz
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - AKCE
PROJEKT PŘÍRODA NEZNÁ HRANIC - OSTATNÍ IC
PROJEKTY 2014
PROJEKTY 2012/2013
CITÁT DNE
ODKAZY
PROJEKTY 2011/2012
PROJEKTY 2010
PROJEKTY 2009
PROJEKTY 2008
PROJEKTY 2007
Copyright © Planorbis, 2007 - 2008. all rights reserved | naucnastezka.cz | Aplikace zarsky.net