Název programu:
Jak se sází strom 9.1
Výchovný a vzdělávací cíl:
program se zaměřuje na praktickou ukázku (pro nejmenší školáky) sázení stromů, děti si po skupinkách můžou zasadit vlastní stromek do prostoru vznikajícího lužního lesa a dozvědí se základní informace o důležitosti lesů v krajině
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Místo programu:
biocentrum Hráza – výsadbový prostor lužních společenstev náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – Knihovna Kroměřížska
Termín výuky:
duben - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, podložka
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – některý pohádkový příběh, odehrávající se v hlubokém lese
b) herní aktivity – hra na tajemný les (a poutníka) – stromy představují děti, další možné varianty her (dle momentální situace) – poutník v poušti, hledání lesní studánky
c) výklad k první části - les a jeho důležitost pro člověka, instrukce ke správnému sázení
d) prožitková část – sázení stromků, namalování jeho podoby až vyroste na papír (při větším množství uděláme výstavu v Knihovně Kroměřížska), pojmenuje ho a zkusí vymyslet rýmovačku
e) výklad – pokračování – jak dlouho to bude trvat, než vyroste les apod.
f) shrnutí a společné rozloučení se stromy (symbolika kruhu)
Požadavky na účastníky:
kromě tužky jsme základní vybavení schopni zapůjčit (pro skupinky
po třech), při venkovní variantě pochopitelně oblečení a obutí do Podzámecké zahrady
Poznámky:
program lze různě modelovat, je připraven pro mateřské školy, družiny a 1.stupeň ZŠ
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Giono,J.: Muž, který sázel stromy. Praha, Vyšehrad, 1997
Název programu:
Svět lesních bytostí 9.2
Výchovný a vzdělávací cíl:
program působí na představivost a vytváří pestrý svět lesních bytostí – reálných i pohádkových, a snaží se vytvořit vztahovou síť, ve které všichni žijí
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Místo programu:
venkovní varianta – Podzámecká zahrada v Km, biocentrum Hráza – náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – místnosti Knihovny Km, přímo na škol
Termín výuky:
duben - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, podložka
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – historie odlesnění ve starověkém Řecku a jehodůsledky pro antickou civilizaci, Evropa ve středověku, mýcení lesů
b)herní aktivity – stavitelé měst a lodí, jak v demokracii lze chránit přírodní bohatství, Athénská demokracie, apod., EU a její vztahy k lesnímu bohatství
c) výklad k první části - rozbor her a důsledky z toho plynoucí pro hranou společnost a kvalitu života
d) prožitková část – hra na les
f) výklad k druhé části – důvody a důsledky ztotožňování se s jinými organismy,šamanský pohled na svět , potřeba sounáležitosti se vším živým, pocit zodpovědnosti za naši planetu
g) shrnutí a vytvoření vlastní verze historie antického světa
h) závěrečná prožitková část – závěrečná společná hra na les
Požadavky na účastníky:
kromě tužky jsme základní vybavení schopni zapůjčit (pro skupinky
po třech), při venkovní variantě pochopitelně oblečení a obutí do Podzámecké zahrady
Poznámky:
program lze různě modelovat, je připraven pro mateřské školy, družiny a 1.stupeň ZŠ
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
Lubor Kysučan – pohledy na historii (brožura). Olomouc UP. 1999
Název programu:
Cestou necestou 9.3
Výchovný a vzdělávací cíl:
na příkladu historických objevitelských cest do neznámých zemí a popisu běžného života ve středověku prezentovat lesní ekosystém jako tradiční krajinné uspořádání, které nutilo člověka k překonávání sama sebe, prezentovat les jako krajinu plnou neznáma a tajemství, cenný zdroj poznání, surovin a životního prostoru
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Místo programu:
venkovní varianta – lužní les u Záhlinických rybníků (zámeček)
náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – místnosti Knihovny Km, přímo na škole
Termín výuky:
duben - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, buzola, mapa oblasti, slepá mapa, pravítko
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – slavní objevitelé a cestovatelé (Marco Polo, Kryštof Kolumbus, David Livingstone, Emil Holub) a jejich cesty
b) herní aktivity - přesvědčit ostatní o nutnosti vydat se na cesty, obhájení svých cílů před kolektivem (královská výběrová komise apod.), důvody
c) výklad k první části - motivace objevitelů, hledání dalších životních prostorů pro rozpínající se evropskoucivilizaci, nedostatek stavebního materiálu (dřeva), boj o moc a bohatství, neznámé kultury pohlcené lesem
d) prožitková část – namalovat tajnou a oficiální cestu k vytýčenému cíli, kartografická práce (vytvoření mapy území), projít namalované území a osvětlit ostatním „objevené zdroje bohatství“
e) úryvek z cestopisu – důraz klást na popis volné přírody
f) výklad k druhé části – nedostatek prostoru pro objevování v současnosti, nutnost hledat jiné objevitelské prostory, návrat k přírodnímu modelu života, problematika krajiny v Čechách v návaznosti na historický vývoj, lesy versus kulturní krajina, nutnost trvale udržitelného hospodaření
g) shrnutí a vytvoření vlastního příběhu (společně) o lese a objevování jeho tajemství
h) závěrečná prožitková část – společná hra na les
Požadavky na účastníky:
kromě tužky jsme základní vybavení schopni zapůjčit (pro skupinky
po třech), při venkovní variantě pochopitelně oblečení a obutí do Podzámecké zahrady
Poznámky:
program lze různě modelovat, je připraven pro mateřské školy, družiny a 1.stupeň ZŠ
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
cestopisy, J.R.R.Tolkien, Ohrožená planeta (P.Nováček)
Název programu:
Jak se do lesa volá … 9.4
Výchovný a vzdělávací cíl:
na příkladu historických souvislostí a popisu tradičních hodnot přisuzovaných lesu a jeho roli při rozvoji různých evropských kultur (antika, Keltové a Slované, germánské kmeny) se program snaží odpovědět na otázky o důležitosti vztahu člověka a lesního ekosystému (s důrazem na místní podmínky)
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Místo programu:
venkovní varianta – biocentrum Hráza -náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – místnosti Knihovny Km, přímo na škole
Termín výuky:
duben - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, buzola, mapa oblasti, slepá mapa, pravítko
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – Muž, který sázel stromy (zpráva o povodni 1997, v souvislosti s lužními lesy)
b) ukázky sázení stromků – spíše demonstračně, třída si ale může zasadit vlastní stromky
c) výklad k první části - rozvoj a úpadek kultur v závislosti na dostupnosti lesa (dřevo, vláha, zadržování eroze), protipovodňová funkce lesa, jaký typ lesa zde byl dříve, než …, co způsobí v krajině absence lesních porostů
d) prožitková část – každý si vybere svůj stromek, změří jeho velikost, vyčistí prostor okolo a zaleje ho, spočítá společně s ostatními hodnotu vysázených stromků, vypočítá množství kyslíku vyprodukované lesem, který zde v budoucnu vyroste (a samozřejmě spotřebu oxidu uhličitého) apod.
e) vysvětlení funkcí biocenter a biokoridorů v tzv. agrární krajině
f) výklad k druhé části – s využitím instalovaných tabulí NS Hráza - tvorba biocentra, jeho důležitost pro krajinu, vznik a vývoj lužních lesů (typické pro okolí Kroměříže), CHKO Lit. – Pomoraví a další zajímavé lesní lokality v okolí
g) shrnutí
h) v případě zájmu (a časového prostoru) je možno zařadit pracovní činnosti na lokalitěh)
Požadavky na účastníky:
kromě tužky jsme základní vybavení schopni zapůjčit (pro skupinky cca po dvou), při venkovní variantě pochopitelně oblečení a obutí do volné přírody, je možno přijet na kole
Poznámky:
program lze různě modelovat, je připraven pro mateřské školy, družiny a 1.stupeň ZŠ
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
-
Název programu:
Stromový kalendář našich předků 9.5
Výchovný a vzdělávací cíl:
na základě historických souvislostí a hodnot přisuzovaných lesu našimi předky se program snaží rozvíjet jak znalosti o biologii stromů tak vztahové hodnoty vůči rostlinným společenstvím a lesu jako celku a celkový pohled na svět kolem nás
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Místo programu:
venkovní varianta – Podzámecká zahrada v Km – náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – místnosti Knihovny Km , přímo na škole
Termín výuky:
duben - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, podložka
Popis programu:
a) úvodní motivační příběh – stromy a naši předkové, stromový kalendář Keltů,
významy přisuzované jednotlivým stromům
b) herní aktivity – Keltský sněm, rozhodování o vykácení lesa mezi jednotlivými
klany, smírčí soudce – druid, lesní společenství
c) výklad k první části - smysl zachování lesa pro jeho různé unkce,obnovování a zmlazování lesa, hospodaření
d) prožitková část – pokračování hry, keltské tradice ve vztahu ke stromům, jejich představa o světě ve kterém žijeme – vesmír je velký strom ( jeho 3 části)
f) výklad k druhé části – zopakování základních poznatků
g) shrnutí a vytvoření vlastního příběhu – mytologický příběh z dávnověku s ponaučením
h) závěrečná prožitková část – společná hra na les
Požadavky na účastníky:
kromě tužky jsme základní vybavení schopni zapůjčit (pro skupinky
po třech), při venkovní variantě pochopitelně oblečení a obutí do Podzámecké zahrady
Poznámky:
program lze různě modelovat, je připraven pro mateřské školy, družiny a 1.stupeň ZŠ
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
-
Název programu:
Lesem světem 9.7
Výchovný a vzdělávací cíl:
přehledné a jasné seznámení žáků s lesními ekosystémy, funkcemi lesa, poškozováním lesních společenstev a důsledky odlesňování na historickém příkladu nám nejznámější zaniklé civilizace (antika)
Doporučený počet účastníků:
Jedna třída (max. 30 studentů)
Místo programu:
venkovní varianta – Podzámecká zahrada v Km – náhradní varianta (špatné počasí, malý časový prostor) – místnosti Knihovny Km , přímo na škole
Termín výuky:
duben - listopad
Pomůcky:
tužka, papír, podložka
Popis programu:
a)úvodní motivační příběh – historie odlesnění ve starověkém Řecku a jehodůsledky pro antickou civilizaci
b)herní aktivity – stavitelé měst a lodí, jak v demokracii lze chránit přírodní bohatství, Athénská demokracie, apod.
c) výklad k první části - rozbor her a důsledky z toho plynoucí pro hranou společnost a kvalitu života
d) prožitková část – hra na les
f) výklad k druhé části – důvody a důsledky ztotožňování se s jinými organismy,šamanský pohled na svět , potřeba sounáležitosti se vším živým, pocit zodpovědnosti za naši planetu
g) shrnutí a vytvoření vlastní verze historie antického světa
h) závěrečná prožitková část – závěrečná společná hra na les
Požadavky na účastníky:
kromě tužky jsme základní vybavení schopni zapůjčit (pro skupinky
po třech), při venkovní variantě pochopitelně oblečení a obutí do Podzámecké zahrady
Poznámky:
program lze různě modelovat, je připraven pro mateřské školy, družiny a 1.stupeň ZŠ
Autor/zdroj:
pro potřeby bloku programů v roce 2001 zpracoval Mgr.K.Navrátil, ZO 60/03 Planorbis ČSOP Kroměříž, verze platí i pro rok 2007/8
Doporučená literatura:
-
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 15/03/2008
Text neproel jazykovou pravou.