Klamné představy vyvolávané mediálními prostředky čím dál více vytvářejí iluzi reality našich životů. Veškeré externí interpretace událostí, které se kolem nás dějí, jsou poplatné nějakému záměru a cíli. Málokdo se dokáže ubránit soustřednému toku informací a budovat si názor postavený na základě vlastní zkušenosti, a tím pádem se dostáváme čím dál více mimo hmatatelné prožitky světa kolem nás.
Příkladů je spousta, stačí se podívat na marketingová pravidla, jimiž se řídí velké obchodní řetězce a manipulují se svými zákazníky slevovými akcemi, nepravdivými reklamními kampaněmi vyzdvihujícími kvality zboží (jehož úroveň pokulhává i za průměrem v dané oblasti) v potravinářství se čím dál víc využívá náhražek atd., a to vše pod blahosklonným dohledem státu, který by měl jako první být oporou svým občanům a na základě svých pravomocí je chránit před bezohledným kořistnictvím velkých firem. Žel, neděje se tak.
Můžeme hovořit o virtuálních počítačových hrách, pohlcujících čím dál větší procento mladých lidí, o konzumaci moderní hudby a na ni závislých módních produktech spojených s masivní propagací prodeje zdánlivě nepostradatelných výrobků, bez nichž nemůže být nikdo in, o nových módních trendech prožívání volného času či spíše přežívání ve skořápce iluzí populacemi, jež brzy přijdou na místa zastávaná dnes čtyřicátníky, snažícími se nějakým a v podstatě jakýmkoliv způsobem udržovat koloběh ekonomiky svých rodin a jejich životního standardu.
Ale i oni, zdánlivě rozumní a životem protřelí otcové rodin, propadají umělým realitám při sledování sportovních přenosů a při již tradičnímu klubovému fandovství, umožňujícím se zařadit do nějakého svého sportovního kmene a identifikovat se se symboly jeho víry. Náznaky ze zákulisí bohatých sportů však mnohdy ukazují na to, že ani tato klání nejsou zrovna příkladná z pohledu fair-play a i jejich realita je často více či méně umělá a manipulovaná. Sport totiž má moc ovládat velké masy lidí a to je samozřejmě velkým lákadlem pro různé machinace a marketingové tahy, mnohdy podložené obrovskými finančními prostředky, jež se v daném sportovním odvětví točí.
Nesmíme zapomenout také na média a jejich vliv na hodnocení aktuálních událostí, zkreslené a pokřivené životní pravdy v nekonečných seriálech, obludnou rafinovanost televizních reality show a další moderní výdobytky vizuálního umění, jemuž podléhá především ženská část společnosti.
Všechny tyto druhy realit se pochopitelně míchají a nezáleží příliš ani na věkové kategorii a pohlaví, jako spíše na nutkavé potřebě se někam zařadit, někam patřit, něco získat levněji či někoho předejít, oblafnout a obrat. Zvláštním příkladem je pochopitelně politika a předvolební klání různých uskupení majících potřebu utrhnout si také kousek z tučného sousta veřejných zakázek a dalších laskomin nabízejících se jako kořist.
Proč však přistupujeme dobrovolně na tyto šálivé hry, umožňující námi smýkat dle potřeby a okamžitého popudu těch, kteří toto umění zvládají a tahají v pozadí za nitky dějinných událostí i čistě podnikatelských potřeb? K tomu je potřeba vytvořit širší a hlubší analýzu – viz pokračování v příštím článku.
Autor | Kamil Navrátil, Planorbis Kroměříž
Datum | 30/10/2012
Text neproel jazykovou pravou.